Flickan från barnhemmet


Min bok heter Apelsinflickan. På omslaget ser man en ung tjej med en blommig sjal virad runt huvudet. Man ser även lite blont hår vid hårlinjen. Hon är en ungdom och hon rör inte en min på bilden. Hon ser ut att vara känslokall. I bakgrunden ser man ett kvarter och det har snöat. Det ser ganska fattigt ut. Bilden på tjejen, Signe heter hon, ser ut att vara inklistrad på en bild.Som att någon tagit ett foto av kvarteret och sedan klistrat på en inklippt bild på Signe. Bilden som har blivit utklippt på Signe kan man se har en orange bakgrund, som antagligen ska associera namnet “apelsinflickan” Eftersom att apelsiner är orange.



Hennes min beskriver hennes liv kan man säga. Från att bo på ett barnhem till att bli apelsinflicka. Apelsinflicka är ett annat ord för prostituerad.















Dikten: 

Jag lämnar barnhemmet för det bättre. 
Inte visste jag vad som skulle hända mig härnest.
Ena dagen piga andra dagen arbetslös. 
Livet jag lever just nu sanslöst. 
Vännen jag trodde aldrig mer skulle vistas framför mina ögon, 
såg jag och hade redan en fördom. 
Yrket hon hade var inget bra, men vad annars skulle jag va? 
Ensam flicka tog jag korgen i handen, trots alla blickar från de äldre damer. 
Apelsinflicka skall ingen va, ingen, inte ens jag.
Men hellre det än att vara hemlös och fattig, tänkte jag och sa: 
“Det är bara att hålla inne känslorna, en piga som dig ska inte få skit och lida”.

"Elev 8C"



Kommentarer

  1. Hej!

    Tack för ditt inlägg, som innehåller två olika uppgifter - men som ändå hänger ihop. När du beskriver bokens omslag, så skriver du att "Hon ser ut att vara känslokall". I din dikt får vi sedan kanske både en förklaring till varför hon verkar vara känslokall - men även att hon har en hel del funderingar och känslor inombords.

    Din dikt fångar den unika människan, bortom den ögonblicksbild som omslaget visar. Jag tycker att din lösning av uppgiften var mycket väl genomförd.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Pojken som fastnade i soppskålen.

Vad gör de?

Oliver Twist - Omslaget